Toelichting op de geconsolideerde winst- en verliesrekening
Netto-omzet
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Opbrengsten kaartverkoop | 188.058 | 182.123 |
Exploitatiebijdragen | 150.349 | 155.085 |
Werken derden | 140.552 | 131.056 |
478.959 | 468.264 |
De opbrengsten kaartverkoop zijn de opbrengsten van de chipkaart en de aan RET N.V. toegerekende opbrengsten van het nationaal vervoerbewijzensysteem, de opbrengsten van de regionale vervoerbewijzen, 65+ vrij reizen in Rotterdam, Barendrecht en Capelle aan den IJssel, vrij reizen voor minima uit Schiedam en de opbrengst studentenkaart.
De exploitatiebijdragen hebben betrekking op de beschikkingen van Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor de exploitatie rail, bus, verkoop & marketing, regie & ontwikkeling, fast ferry, railinfrastructuur en sociale veiligheid.
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Reguliere exploitatiebijdragen | 150.349 | 160.085 |
Herallocatie exploitatiebijdragen | 0 | -5.000 |
150.349 | 155.085 |
Voor de herallocatie in het vergelijkend verslagjaar wordt verwezen naar de toelichting op de kortlopende schulden.
Werken derden betreft de aan het verslagjaar op basis van ’percentage of completion‘ toerekenbare omzet inzake groot onderhoud van infrastructurele projecten en aanschaf en renovatie van railgebonden voertuigen. De opbrengsten en kosten op het project Hoekse Lijn zijn gesaldeerd gezien het risicoprofiel van dit project. RET loopt hierin geen risico en wordt voor dit project gezien als de agent. Voor de andere projecten loopt RET wel resultaatsrisico waardoor RET in deze projecten de principaal is en de resultaten bruto worden weergegeven in de jaarrekening. Voor de vergelijkbaarheid zijn de vergelijkende cijfers hierop aangepast.
Overige bedrijfsopbrengsten
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Overige bedrijfsopbrengsten | 6.329 | 5.500 |
Bijdrage chipkaarten | 1.005 | 941 |
Werken voor derden en overige dienstverlening | 7.900 | 6.005 |
Vergoeding procesverbaal | 592 | 595 |
Verschrotting en verkoop activa | 1.720 | 1.573 |
Management fee | 1.320 | 1.320 |
18.866 | 15.934 |
De management fee betreft een vergoeding voor het voeren van de directie van RET Infrastructuur B.V. en RET Railgebonden Voertuigen B.V. De toename van de overige bedrijfsopbrengsten hangt voornamelijk samen met het in het verslagjaar nieuw afgesloten contract voor buitenreclame.
Kosten van grond- en hulpstoffen
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Kosten van grond- en hulpstoffen | 10.300 | 9.918 |
10.300 | 9.918 |
In deze post is begrepen het materiaalgebruik voor de infrastructurele projecten, direct materiaalverbruik (zoals voorraad onderdelen die worden gebruikt bij het onderhoud), aanschaf van kleine machines, bandenverbruik en resultaten op reparatieorders, als ook magazijn- en emballageverschillen en prijs- en herwaarderingsverschillen.
Kosten uitbesteed werken andere externe kosten
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Ingehuurd personeel | 33.155 | 36.941 |
Ingehuurd personeel werken derden | 11.181 | 9.364 |
Werken derden | 107.924 | 101.755 |
Onderhoud en reparatie door derden | 30.479 | 40.462 |
Vervoer door derden | 1.325 | 1.359 |
Overige externe kosten | 2.077 | 1.578 |
186.141 | 191.459 |
De kosten voor inhuur worden veroorzaakt door niet ingevulde formatieplaatsen, tijdelijke versterking van de afdeling en opvang ziekteverzuim.
Onder werken derden worden de bouwkosten opgenomen te behoeve van investeringen (onderhanden projecten) waarop RET risico loopt. Deze kosten hangen samen met de opbrengst onderhanden werken.
Personeelskosten
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Salarissen | 118.254 | 119.569 |
Geactiveerde loonkosten | -732 | -1.330 |
Vaste beloningen | 15.532 | 15.612 |
Variabele beloningen | 6.226 | 6.593 |
Pensioenpremie | 18.775 | 16.075 |
Premies sociale verzekeringen | 19.481 | 19.263 |
Overige sociale lasten | -464 | -348 |
Overige personeelskosten | 4.492 | 4.929 |
Mutaties personeelsvoorzieningen | 5.635 | -128 |
187.199 | 180.235 |
De salarissen dalen door een lager aantal fte’s en in 2017 is een beperkte indexatie (cao) verwerkt. De vaste en variabele beloningen zijn ongeveer in lijn met voorgaand jaar.
De stijging in personeelskosten is met name te vinden in de hogere dotatie langdurig zieken circa € 2,2 miljoen en dotatie voor de reorganisatievoorziening van € 2,5 miljoen binnen de mutaties personeelsvoorzieningen. Daarnaast zijn de pensioenlasten fors hoger door hogere premies van circa € 2,7 miljoen.
De gemiddelde bezetting:
2017 | 2016 | |
Exploitatie | 1.325 | 1.334 |
Techniek | 479 | 486 |
Financën | 73 | 93 |
Algemeen | 109 | 94 |
Herplaatsing | 1 | 0 |
Totaal gemiddeld FTE's RET N.V. | 1.987 | 2.007 |
Exploitatie | 597 | 602 |
Techniek | 37 | 37 |
Algemeen en Financiën | 34 | 35 |
Totaal gemiddeld FTE's RET Bus B.V. | 668 | 674 |
Totaal gemiddeld FTE's RET N.V. & RET Bus B.V. | 2.655 | 2.681 |
De medewerkers zijn overeenkomstig vorig jaar allen werkzaam in Nederland. In 2017 is een afdeling vanuit Financiën aan het organisatieonderdeel Algemeen toegevoegd.
Afschrijvingen op materiële vast activa
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Afschrijvingen | 8.022 | 6.996 |
8.022 | 6.996 |
De toename van de afschrijvingen komt door hogere afschrijvingen door de werkzaamheden aan de remises Kleiweg en ‘s-Gravenweg en de overname van de abri’s in het nieuwe reclamecontract in Services B.V.
Overige bedrijfskosten
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Belastingen, rechten en verzekeringen | 3.969 | 1.112 |
Gebruiksvergoeding | 65.766 | 59.613 |
Energieverbruik voortbeweging | 14.221 | 14.355 |
Overig energieverbruik | 2.730 | 3.013 |
Diverse overige kosten | 20.144 | 19.381 |
Mutaties voorzieningen | -3.486 | -3.297 |
103.344 | 94.177 |
Belastingen, rechten en verzekeringen zijn hoger dan voorgaand jaar. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat in het vergelijkende verslagjaar een incidentele teruggave van onroerende zaak belasting over voorgaande jaren heeft plaatsgevonden.
De gebruiksvergoeding is de vergoeding die RET N.V. aan RET Infrastructuur B.V. (2017: € 25,0 miljoen, 2016: € 22,8 miljoen) heeft betaald voor het gebruikmaken van de infrastructuur en aan RET Railgebonden Voertuigen B.V. (2017: € 40,8 miljoen, 2016: € 36,8 miljoen) voor het gebruik van de tram- en metrostellen. De in rekening gebrachte gebruiksvergoedingen betreffen hoofdzakelijk afschrijvings- en rentekosten.
De kosten voor energieverbruik bevatten energieverbruik voor de voortbeweging en overig energieverbruik. De afname in het energieverbruik voor de voortbeweging wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere dieselprijs voor de RET Bus B.V.
De mutatie voorzieningen bevat voornamelijk vrijvallen en onttrekkingen voor de voorzieningen referentiesheets en het verlieslatend contract bij RET Bus B.V.
Rentebaten en -lasten
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Rentebaten | 2.510 | 3.597 |
Rentelasten | -166 | -976 |
2.344 | 2.621 |
In de rentebaten is onder meer opgenomen de rente op de rekeningen-courant met RET Infrastructuur B.V. en RET Railgebonden Voertuigen B.V. voor € 2,0 miljoen (2016: € 3,2 miljoen). Verder is geactiveerde rente opgenomen voor € 0,04 miljoen (2016: idem).
Belastingen resultaat uit gewone bedrijfsvoering
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Belastingen resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening | 1.291 | 1.000 |
1.291 | 1.000 |
Per 1 januari 2016 zijn RET N.V. en haar groepsvennootschappen integraal belastingplichtig geworden voor de vennootschapsbelasting.
De aanvang van de belastingplicht maakt het noodzakelijk de fiscale winst van de groepsvennootschappen te bepalen. Deze fiscale winst is onder andere afhankelijk van fiscale waarderingen per 1 januari 2016 en het kunnen toepassen van vrijstellingen. RET is hierover constructief overleg gestart met de Belastingdienst. Dit overleg is bij het vaststellen van deze jaarrekening nog niet afgerond.
De uitkomst van dit overleg is onzeker. Om die reden is de vennootschapsbelasting voorzichtigheidshalve vooralsnog berekend over de boekhoudkundige winst met inachtneming van de deelnemingsvrijstelling en zijn geen fiscale latenties berekend. Zodra een reële schatting van het fiscale beginvermogen beschikbaar is, kan over het verschil tussen het fiscale en commerciële vermogen, voor zover dit een tijdelijk karakter heeft, een belastinglatentie worden gevormd. De vorming van deze latentie kan tot een eenmalige correctie leiden. Deze kan materieel en zowel positief als negatief zijn.
Zowel het toepasselijke als het effectieve belastingtarief bedragen 25 procent.
Aandeel in winst / verlies van ondernemingen waarin wordt deelgenomen
x €1.000 | 2017 | 2016 |
Aandeel in resultaat deelnemingen | 863 | 2.064 |
863 | 2.064 |
Het aandeel in het resultaat deelnemingen bestaat voor 2017 uit het nagekomen resultaat 2016 en het voorlopig resultaat 2017 van RMC B.V.